جنگل ابر(شاهرود)

جاده ابر و منطقه حفاظت شده
درسالهای گذشته طرحی برای احداث جادهای از روستای ابر به شیرین آباد موسوم به جاده ابر از سوی وزارت راه و ترابری مطرح شده و در مواردی اقداماتی نیز برای ساخت این جاده صورت گرفته است که با مخالفت جدی دوستداران و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی، خبرنگاران و مطبوعات مختلف و همچنین نمایندگان مجلس، سازمان محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی روبرو شده است.
کارشناسان این جنگل را لایه حفاظتی زمین و سپری برای حفاظت از منطقه ابر میداند و معتقدند احداث این جاده به جنگل زیبای ابر و اکوسیستم منطقه آسیب جدی میرساند.
و میتواند این جنگل را که بدون شک یکی از منحصر به فردترین و زیباترین زیستبومهای ایران محسوب میشود با ادامه عملیات راهسازی در این منطقه برای همیشه محو کند.

همچنین مستقل از مسئله جاده ابر، طرحی برای ارتقای جنگل ابر به منطقه حفاظت شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران به طور جدی درحال پیگیری است.


 
 
 
 
 
از شاهرود، نگين چهارفصل استان سمنان؛ استاني كه خود بيشترين، پرجاذبهترين و متنوّعترين اندوختهگاههاي زيستسپهر ايران را در خود جاي داده است، اگر فقط 50 كيلومتر ديگر به سمت شمال شرق حركت كني، پس از عبور از آرامگاه بايزيد بسطامي و شيخ خرقان، ناگهان احساس خواهي كرد كه سوار بر لوبياي سحرآميز آسمان را شكافتهاي و بر روي فرش پنبهاي سفيدرنگي قرار داري كه تاكنون نه نظيرش را ديدهاي و نه گمان ميكردي چنين چشمانداز بديعي را ميتواني در ايران، سرزميني كه با كويرهايش شهرت جهاني يافته، ببيني!
جنگل زيبا و خوش آبوهواي ابر در 50 کيلومتري شمال شرق شاهرود و در مسير جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستاي ابر قرار دارد و ادامه جنگلهاي سرسبز شمال کشور است.

راه رفتن روي ابرها رؤيايي است، دست يافتني. بدون جدا شدن روح از بدن ميشود ميان ابرها راه رفت، خوابيد و بر ابر سوار شد. لازم نيست حتما به آسمان بروي.

 
 
 
 
در جنگل ابر آسمان به زمين ميآيد. از قبل
خبر نميكنند. هر وقت دلشان بخواهد ميآيند هر وقت هم كه دلشان بخواهد ميروند. مجاورت دو ناحيه كم فشار و پرفشار (دشت گرگان و منطقه ابر) باعث شده هر وقت زمين انرژي ميگيرد ابرها جابهجا شوند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ابر
ها چنان ديواري ساختهاند كه نور كه ميافتد سايهات را مقابلت ميبيني. ابرها در حال جوششند. انگار كه زمين سماوري است بزرگ و جوش آمده، كه بخار آب با فشار از آن بيرون ميزند. سرد سرد است.

 
 
 
 
 
 

مناظر اطراف با پوشش سراسر سبز و گاه رنگياش آدمي را وادار ميكند به بيشتر ديدن.
 


پيشتر كه ميروي درختها شروع ميكنند به سبز شدن. يكي، دو تا، هزار تا. آنچه زياد است چنار است و بلوط و آنچه چشم به دنبال آن ميگردد اورس است. درخت خاص منطقه ابر كه مثل ابر روي زمين ميخزد. نميشود گفت مه غليظ، در اين جنگل، ابر گردا گردت را ميپوشاند. خنكي و طراوت و بوي خوشي همراه ابر روي صورتت مينشيند.



لازم به ذکر است که قبلا سه جاده به منظور لوله انتقال نفت جاده ای برای لوله گاز وجاده ای برای خطوط انتقال برق فشار قوی ایجاد شده است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:جنگل ابر,شاهرود, | 15:11 | نویسنده : zohreh4 |